10 ting å tenke på før du sender musikken til Mastering

Dere har svettet, skrudd, lyttet i bilen og vært gjennom alle følelsene i boka og endelig er miksen klar. Hva nå? 

Vel, nå er det på tide å sende den til mastering. I denne artikkelen vil jeg gå gjennom noen enkle punkt som forhåpentligvis vil gjøre prosessen positiv og rask for både deg og den som skal mastre musikken. 

10 punkter når du du skal sende en miks til mastering: 

  1. Send den miksen DU er fornøyd med! Vår filosofi er at masteringsteknikeren er her for å bringe artistens visjon til live og få DIN musikk til å bli så bra den kan bli! Så lag musikken slik du liker den, uten å bekymre deg for hva som er “rett” eller ”galt” kunstnerisk sett. Når det er sagt; om du har en limiter på KUN for å heve volumet så kan du godt ta den av (eller sende én versjon med og én uten).

  2. Merk filene med nummer (om de skal i en albumrekkefølge), låttittel og relevant info. F.eks: “01. Happy_mix v.1”, eller “05. Vår Sang_mix u/limiter” 

  3. Send filene i den sample-raten de er mikset i. Er den mikset i 44.1kHz, send en stereofil i 44.1kHz. Er den mikset i 96kHz så send en stereofil i 96kHz. All sample-rate konvertering er det best at masteringsteknikeren gjør til slutt. 

  4. Bit-rate; minimum 24bit. Gjerne 32bit. Selv om filen til slutt kanskje ender opp som 16bit er det igjen best at masteringsteknikeren gjør dette til sist slik at hen har best mulig oppløsning å jobbe med. 

  5. La heller innganger og utganger på sangene være for lange enn for korte. Om det ønskes noen crossfades mellom noen sanger på et album kan man gjerne lage en såkalt “albumpølse” med eksempel på hvordan man ønsker faden mellom sangene. 

  6. De-ess om nødvendig. Vær oppmerksom på sibilante og høye sss-lyder i en vokal. Disse kan skape utfordringer i en master -spesielt om musikken skal på vinyl. 

  7. Pass på at ingen nivåer peaker over 0dbFS. Dette kan føre til digital clipping, og det låter ikke pent. 

  8. Sjekk at det ikke er noen stygge crossfades, eller ulyder som bleed fra click-track eller uønsket lyd fra en gitaramp før gitaren kommer inn. Etter mastering blir gjerne alle detaljer tydeligere og slike ting er mye enklere å fikse i en miks enn i en masteringsituasjon. 

  9. Dobbeltsjekk miksen etter du har bouncet/renderet den ned, før du sender den avgårde. Pass på at inngangene og utgangene ikke ble kuttet av og at det ikke skjedde en glitch i nedmix. 

  10. Husk å formidle tanker, ønsker, hvorvidt det er planer om vinyl, etc med masteringsteknikeren. God kommunikasjon gir best resultat! 

Kommer du på andre ting som er lurt å tenke på? Kommenter under, eller send meg en mail på magnus@jeloysound.no.

Happy mixing!

Forrige
Forrige

Hva er egentlig Mastering?

Neste
Neste

Hva er egentlig Dither?