Hva er egentlig Dither?
Praktisk forklaring på hvordan og hvorfor vi bruker dither.
Ok, dette er et litt nerdete tema, men vi må nok alle bare godta at vi er litt nerder innerst inne...
BIT-RATE
For å forklare dither, må man først snakke om bit-rate eller bit-dybde. Bit-dybde er det som avgjør hvor nøyaktig du kan gjengi eller måle lydnivået i det digitale domenet.
Man kan bruke en strek-tekning som eksempel. Skal du tegne en liten sirkel og har 32 prikker å tegne strekene imellom (32bit) vil sirkelen se ganske rund og fin ut. Om vi kun hadde 4 prikker (4bit) å tegne sirkelen ut ifra ville sirkelen blitt en firkant. Helt forvrengt! Vi måtte ha myst rimelig kraftig skulle den tegninger sett ut som en sirkel. Og mysingen, i dette tilfellet, ville vært ditheren!
Fra 32bit til 4bit er meget ekstremt. Bit-ratene vi gjerne forholder oss til er 32bit, 24bit og 16bit. 16bit er standarden for CD, 24 bit er en normal rate når vi jobber i de fleste daws og 32bit er veldig høyt. På et punkt mellom innspilling til streaming blir vi nødt til å nedsample til enten 24bit eller 16bit. Her kommer dither inn.
DITHER ER STØY
Nedsampling skaper en form for forvrengning (slik det ble beskrevet med strektegningen) og dither er veldig, veldig lavt støy som maskerer denne forvrengningen. Slik mysing skaper en jevnere strektegning vil dither skape et jevnere lydbilde ved nedsampling. Spesielt i stille partier med lavt volum hjelper dither å maskere den digitale forvrengningen. Det er verdt å merke seg at denne støyen som er dither er veldig, veldig lav. Lavere f.eks enn egenstøyen til lydband og vinyl. Med andre ord er det ikkeno å være redd for. Det er også også mulig å legge til en form for noise-shaping slik at denne støyen legges til i frekvensområdene hvor det forstyrrer minst mulig.
NÅR SKAL VI BRUKE DITHER?
Hver gang man går ned i bit-rate/bit-dybde. De fleste DAW’s vil gi det mulighet til å legge til dither når man bouncer eller rendrer ned en lydfil.
Her er en video som går i dybden på temaet: